8 مه 2023 - یک مطالعه ی جدید نشان داد که دیابت با شروع در بلوغ در جوانان (MODY) که با تجزیه و تحلیل ژنتیکی تشخیص داده می شود، شیوع بیشتری نسبت به تشخیص بالینی دارد و خطر بروز حوادث قلبی عروقی و عروق مغزی در این افراد مشابه با مبتلایان به دیابت نوع 1 و نوع  2 است. نتایج این  مطالعه در مجله بالینی غدد درون ریز و متابولیسم منتشر شد.

علت "دیابت با شروع در بلوغ در جوانان که به دیابت MODY" معروف است، گروهی از اختلالات تک ژنی است که سبب بروز دیابت غیروابسته به انسولین در نوجوانان یا بزرگسالان جوان قبل از سن 25 سالگی می گردد که به طور اتوزوم غالب به ارث می رسد. تشخیص MODY یا دیابت نوع 1 یا 2، در مراحل اولیه برای جلوگیری از عوارض قلبی عروقی و عروقی مغز، ضروری است. محققان مطالعه‌ای را برای مقایسه ی خطر حوادث قلبی- عروقی در افراد مبتلا به دیابت MODY، با افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 انجام دادند.

با استفاده از توالی اگزوم کامل (WES) دیابت نوع 1، دیابت نوع 2 و MODY تشخیص داده شد. وقوع اولین حوادث عمده ی نامطلوب قلبی عروقی (MACE)، از جمله انفارکتوس حاد میوکارد، نارسایی قلبی، سکته مغزی، آنژین صدری ناپایدار، و مرگ و میر مرتبط با مشکلات عروق قلبی-مغزی نقطه پایانی اولیه بود. از مدل‌های مخاطرات متناسب کاکس برای محاسبه نسبت‌های خطر (HRs) و فاصله اطمینان 95 درصد (CIs) برای خطر رخداد MACE در زیرگروه‌های دیابت نوع 1، دیابت نوع 2، MODY  و MODY در مقایسه با افراد بدون دیابت (گروه کنترل)، استفاده شد.

یافته های کلیدی این مطالعه به شرح زیر بود:

· دیابت نوع 1، دیابت نوع 2 وMODY ، به ترتیب 2.7 درصد، 68.1 درصد و 11.4 درصد از 26198 شرکت کننده ی دیابتی ازمطالعه ی بیوبانکانگلستان را تشکیل دادند.

· نزدیک به 1028حادثه ی عمده ی نامطلوب قلبی عروقی(MACE) در گروه کنترل، 70 رویداد MACE در بیماران دیابتی نوع 1، 5020 رویداد MACE در بیماران دیابتی نوع 2، و 717 رویداد MACE در افراد مبتلا به دیابتMODY ، طی یک پیگیری متوسط 13 ساله رخ داد.

· خطر MACE در زیر گروه HNF1B-MODY در بین زیر گروه هایMODY ، بالاترین میزان بود.

بنابراین، طی ۱۳سال پیگیری، مشخص شد که خطر MACEدر دیابت نوع 1، دیابتMODY  و دیابت نوع 2در مقایسه با افراد سالم، 2.15، 5.8 و 7 برابر بیشتر است.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/cardio-and-cerebrovascular-risk-in-maturity-onset-diabetes-of-young-comparable-to-type-1-2-diabetes-patients-110900